17.05.21
WróćNarodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
W 2020 roku szkoła realizowała Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa. Celem rządowego programu było rozwijanie zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych. Program finansowany był ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz środków własnych szkoły. W jego ramach zrealizowano szereg zadań mających na celu popularyzowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 817 książek. Zakupione nowości to literatura: przygodowa, podróżnicza, historyczna, obyczajowa, popularno-naukowa, fantastyka, biograficzna, komiksy itp. Podczas zakupu uwzględniono także potrzeby uczniów niepełnosprawnych poprzez wybór książek z powiększoną czcionką i z podziałem na sylaby, książek do ćwiczeń logopedycznych, książek o emocjach i poruszających temat niepełnosprawności. W związku z wzbogaceniem księgozbioru biblioteki powstał kącik nowości czytelniczych. Przez cały czas trwania programu udało się zrealizować dziesięć projektów w tym część z nich zrealizowano online. Były to:
- Nazaretańska lista bestsellerów (projekt główny - ogólnoszkolny)
- Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury
- Pomaganie przez czytanie
- Literacka Kapsuła Czasu
- Czytam sobie. Pierwsza klasa
- National Geographic Adventure
- Lekturki spod chmurki
- Poczytajmy
- Graded Reader
- 100 - lecie urodzin Jana Pawła II.
Poza realizacją projektów odbyły się dwa spotkania autorskie. Dla uczniów klas 1-4 z Waldemarem Cichoniem, a dla uczniów klas 5-8 z ks. Markiem Chrzanowskim. Oba wydarzenia odbyły się online. Ponadto przez cały rok odbywały się inne wydarzenia promujące czytelnictwo: lekcje biblioteczne, pasowanie na czytelnika uczniów klas pierwszych, konkurs Wielka Liga Czytelników, Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania, Światowy Dzień Pluszowego Misia, Narodowe Czytanie, cykl nagrań z okazji Ogólnopolskiego Tygodnia Głośnego Czytania Dzieciom oraz 100 rocznicy urodzin Jana Pawła II.
Pierwszy kontakt dziecka z książką ma miejsce w domu rodzinnym.
To właśnie rodzina odgrywa bardzo ważną rolę w kształtowaniu u dzieci postaw i nawyku czytania.
Nabywanie umiejętności czytania jest procesem długim i z czasem szkoła przejmuje część zadań związanych z utrwalaniem zamiłowania do książek.
Zadaniem szkoły jest wytworzenie silnej motywacji do lektury, uczynienie lektury książki zajęciem atrakcyjnym i przyciągającym w taki sposób, aby książka zaspokajała różnorodne potrzeby i pragnienia dziecka, zarówno intelektualne jak i emocjonalne.
Dzięki współpracy domu i szkoły możemy wyrobić w dziecku nawyk regularnego sięgania po książki, możemy sprawić, że czytanie będzie dla niego czymś ważnym i kojarzyć się będzie z przyjemnym spędzaniem czasu.
Specjaliści zajmujący się rozwojem dziecka w sposób szczególny podkreślają znaczący wpływ czytania na wspieranie tego procesu.
Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi.
Jest na to sposób - czytajmy dzieciom!
Dajmy też my sami dobry przykład czytania książek.